آرتروسکوپی شانه

آرتروسکوپی شانه : آرتروسکوپی شیوه ای است که بسیاری از جراحان از آن به منظور مشاهده، تشخیص و ترمیم مشکلات داخل یک مفصل استفاده می نمایند. واژه آرتروسکوپی از دو کلمه یونانی آرترو به معنی مفصل و اسکوپین به معنی نگاه کردن تشکیل شده است و معنای تحت‌ اللفظی آن “نگاه کردن به درون مفصل” است.

آرتروسکوپی شانه دکتر پژوا سلیمانزادهتعداد کثیری از بیماران هرساله با شکایت از دردهای شانه، در رفتگی و رگ به رگ شدن پی در پی شانه نزد پزشک مراجعه می نمایند. از آنجایی که مفصل شانه بسیار متحرک می باشد معمولاً در معرض آسیب قرار دارد. حرکت های  مکرر شانه و اصابت ضربه های ناگهانی به آن می تواند به بافت درون شانه آسیب وارد کرده و این آسیب ممکن است موجب ایجاد حساسیت به لمس، درد، ضعف و محدودیت حرکت در مفصل شانه شود.

با اینکه شیوه های بسیار زیادی از قبیل رادیوگرافی وجود دارند که اطلاعاتی از علت درد به ما بدهند ولی معمولاً جهت تعیین دقیق ماهیت آسیب از آرتروسکوپی شانه استفاده می شود. از طریق آرتروسکوپی انواع گوناگونی از آسیبها مانند آرتریت، ورم مفاصل، فقدان بعضی از قطعات استخوان یا بافت شانه و … تشخیص داده می شود. باید گفت آرتروسکوپی شانه در همه شرایط نیز کاربرد ندارد ولی برای تأیید نهایی تشخیص پزشک می تواند مفید باشد.

نحوه انجام

در آرتروسکوپی شانه که به آن جراحی سوراخ کلیدی نیز گفته می شود جراح تنها  ۲ الی ۳ سوراخ در محل جراحی ایجاد می کند. در این روش از ایجاد زخم های بزرگ پرهیز می شود. در دنیای امروزی اکثر جراحی های شانه می توانند با آرتروسکوپی انجام شوند. در این شیوه، عمل مفصل شانه به وسیله یک تلسکوپ و چند عدد دوربین که به مانیتور متصل می باشند و در سوراخ های ایجاد شده در محل جراحی قرار گرفته اند بررسی می شود.

آرتروسکوپی به پزشک این امکان را می دهد که به طور همزمان با انجام جراحی، مناطق تحت درمان را با بزرگنمایی بیشتر در مانیتور مشاهده نماید. ابزار مخصوص این تکنیک همان گونه که پیش از این گفته شد در برش های کوچکی که جراح در نواحی تحت درمان ایجاد می نماید، قرار داده می شود.

مزایای آرتروسکوپی نسبت به جراحی باز: از جمله مزایای این روش می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

• عوارض ناشی از آن کمتر می باشد.
  • بهبودی بعد از جراحی در آن سریع تر حاصل می شود.
  • اغلب با درد کمتری همراه است.
  • عمل جراحی در یک روز می تواند انجام شود.

توصه می شود در شب پیش از آرتروسکوپی شانه نه چیزی بخورید و نه چیزی بنوشید. معمولاً بیمار می تواند بعد از پایان یافتن عمل جراحی در همان روز به منزل خود بازگردد. به بیماران مشاوره و آموزش هایی داده می شود، برای این که هر چه سریع تر بهبود یابند. افراد بسته به نوع شغل خود می توانند ۱ الی ۴ هفته پس از جراحی به طور مجدد مشغول کار خود شوند.

در کل در این شیوه جراحی از هیچ بخیه ای استفاده نمی شود و زخم های کوچکی که ایجاد شده اند بعد از پنج روز از عمل بهبود پیدا می کنند. افراد پس از بهبود یافتن زخم های کوچک می توانند دوش بگیرند و تماس آب با ناحیه جراحی دیگر مضر نخواهد بود. برخی اوقات برای زخم های ایجاد شده که بزرگ تر هستند، از نخ بخیه های جذبی استفاده می شود.

آرتروسکوپیانجام جراحی های شانه با آرتروسکوپیترمیم مشکلات داخل یک مفصلتشخیص مشکلات داخل یک مفصلمزایای آرتروسکوپی نسبت به جراحی باز