استئوآرتريت مچ دست

استئوآرتريت مچ دست : مچ دست همانند پلی دست را به ساعد متصل می نماید، از ۸ استخوان کوچک ایجاد می گردد که در دو رديف قرار می گیرند.

استئوآرتريت مچ دست دکتر پژوا سلیمانزادهاين استخوان ها علاوه بر اين که با يکديگر مفصل می شوند از طرفی با انتهای بالايی استخوان های کف دست و از طرف دیگر با انتهای پايينی استخوان راديوس مفصل می شوند . انتهای پايينی استخوان اولنا مستقیماً در تشکيل اين مفصل نقشی ندارد. استخوان های به وجود آورنده مچ دست با رباط های نسبتاً محکمی به هم متصل شده اند.

استئوآرتريت مچ دست اغلب در پی اصابت ضربه هایی به مچ دست ایجاد می شود و علائم بيماری معمولاً چند سال پس از شروع استئوآرتريت خود را نشان می دهد.

با بروز استئوآرتريت مچ دست، راديوگرافی کاهش فاصله مفصلی، نامنظمی و اسکلروز سطوح مفصلی را نشان خواهد داد.

استئوآرتريت مفصل بين اولین استخوان کف دست و استخوان ذوزنقه ای

اين عارضه به مراتب نسبت به استئوآرتريت مچ دست شايعتر بوده و در کل شايع ترين مفصلی که در ناحیه مچ دست و دست دچار استئوآرتريت می شود اين مفصل است. دلیل بروز آن تحرک بيش از اندازه اين مفصل و ناپايداری آن است. بیماری اغلب در خانم های خانه دار مشاهده می شود. سفتی، درد و محدوديت حرکات مفصلی از جمله علائم شایع اين عارضه بوده و گاهی حرکات مفصل با کرپيتاسيون همراه است.

علائم راديولوژيک

راديوگرافی کاهش فاصله مفصلی، نامنظمی و اسکلروز آن را نشان می دهد.

درمان های غیر جراحی

• گرم نگه داشتن ناحیه دردنا ک
  • داروهای ضد تورم نظیر ساليسيلات ها و تزريق درون مفصلی استات هيدروکورتيزون
  • استفاده از مچ بندهای طبی بی حرکت کننده مفصل که موجب کاهش علائم خواهد شد.

درمان جراحی: در صورتی که روش های فوق الذکر مؤثر واقع نشوند انجام جراحی پیشنهاد می شود.

آرتروپلاستی: برداشتن استخوان ذوزنقه ای و جایگزین نمودن آن با استخوان پلاستيکی که بدین جهت ساخته می شوند و يا پر کردن فضای باقيمانده با تکه ای از تاندون

خشک کردن مفصل: به طور مثال در مواردی که استفاده مکرر از دست الزامی است. (به عنوان مثال یک کارگر)

آرتروپلاستیآناتومی مچ دستبیماری های مچ دستدرمان استئوآرتريت مچ دستدلیل بروز استئوآرتريت مچ دست