بیماری نقرس

بیماری نقرس : نقرس نوعی التهاب مفاصل می باشد. این عارضه میتواند موجب حملات ناگهانی درد، سوزش، تورم و خشکی در مفصل گردد. این وضعیت اغلب در انگشت شست پا روی می دهد.

بیماری نقرس دکتر پژوا سلیمانزادهاین حملات می توانند به طور مکرر روی دهند. بیماری نقرس به تدریج میتواند به مفاصل، تاندون ها و دیگر بافتهای بدن شما صدمه بزند. باید گفت نقرس در آقایان بیشتر شایع است.

دلایل بروز

نقرس به دلیل وجود اسید اوریک بیش از اندازه در خون ایجاد می شود. در اکثر موارد داشتن اسید اوریک بالا به شما آسیبی وارد نمی کند. اکثر افراد با اسید اوریک بالا هرگز دچار نقرس نمی شوند. ولیکن اگر میزان اسید اوریک بدن شما بسیار افزایش یابد، ممکن است مفاصل شما کریستالهای سختی را ایجاد کند.

عوامل زیر احتمال ابتلا به نقرس را افزایش می دهند:

• مصرف بعضی از داروها مثل دیورتیک ها
  • مصرف بیش از حد الکل
  • مصرف بیش از حد گوشت قرمز
  • مصرف ماهی که حاوی ماده شیمیایی به اسم پورین باشد.

علائم

شایع ترین علائم بیماری نقرس حمله شبانه درد شدید، قرمزی، حساسیت به لمس و تورم در انگشت پا می باشد. ضمن اینکه امکان دارد حملات نقرس در مچ پا، پنجه پا و یا زانو نیز روی بدهد. این حملات می توانند برای چند روز تا چند هفته به طول انجامند تا این که درد آن برطرف شود. ممکن است بعد از بهبود حمله، شما تا ماه ها و حتی سالها با حمله نقرس مواجه نشوید.

پس از مشاهده علائم فوق می بایست نزد پزشک مراجعه نمایید (حتی اگر هم اکنون درد شما بهبود یافته باشد.) تجمع اسید اوریکی که سبب بروز حملات نقرس می شود می تواند به مفاصل صدمه بزند.

درمان

پزشک برای درمان حمله نقرس، کورتیکواستروئیدها و یا سایر داروها را با دوز بالا تجویز می نماید. با کاهش علائم بیماری نقرس، پزشک دوز داروها را کاهش می دهد. در صورتیکه شما سریعاً نزد پزشک مراجعه نمایید، بهبود علائم نقرس اغلب ۲۴ ساعت بعد از دریافت اقدامات پزشکی شروع می شود.

برای کنترل و کاهش درد در طول حملات نقرس می توانید به مفصل صدمه دیده استراحت دهید. مصرف داروهای ضدالتهابی نیز موجب می گردد احساس بهتری داشته باشید. توصیه می شود از مصرف خودسرانه داروها به خصوص آسپرین پرهیز نمایید.

امکان دارد پزشک برای پیشگیری از بروز حمله نقرس در آینده، دارویی تجویز نماید که با تجمع اسید اوریک در خون مقابله کند. رژیم غذایی شما نیز می ‌تواند اثرات فراوانی در ابتلا به نقرس داشته باشد، پیروی از یک برنامه غذایی مغذی و سالم می ‌تواند در این زمینه به شما کمک شایانی کند.

پیشگیری از بروز حمله نقرسدرمان نقرسدلایل بروز نقرسعلائم نقرسوجود اسید اوریک بیش از اندازه در خون