بیماری کين باخ

بیماری کين باخ یا نکروز آواسکولار استخوان هلالی شایع تر از نکروز سایر استخوانهای مچ دست میباشد.

دلایل بروز

دلایل بروز اين بیماری مانند نکروز آواسکولار ديگر استخوانها تاکنون مشخص نشده است. بعضی از متخصصین بر این باورند اصابت ضربه در بروز آن مؤثر است. البته باید گفت علت اساسی، اشکال در خون رسانی به علت ترومبورعروق تغذيه ای می باشد.

علائم

این عارضه که جزو بیماریهای مچ دست محسوب می گردد اغلب در اوايل دوره بلوغ ایجاد می شود. از جمله علائم بيماری کين باخ می توان به مواردی نظیر درد، سفتی و محدوديت حرکات مچ دست اشاره نمود. فشار روی استخوان بیمار با درد همراه است و توان مچ در مشت کردن کاهش می یابد.

علائم راديولوژيک: در مراحل ابتدایی بیماری کين باخ استخوان هلالی تیره شده و در مراحل بعدی شکل استخوان تغییر یافته یا پهن می شود. در مراحل پيشرفته تغييرات دژنراتيو در مچ دست قابل مشاهده است. امروزه بهترین شیوه به منظور تشخيص مراحل اوليه کين باخ استفاده ازMRI میباشد.

درمان

برای پیشگیری از تغيير شکل استخوان در مراحل اوليه این عارضه بی حرکت نگه داشتن مچ دست (برای مدت طولانی) تا برگشت عروق خونی به استخوان بسیار مؤثر می باشد. پزشکان به بیماران مبتلا به کين باخ که استخوان راديوس آنها از استخوان اولنا بلندتر باشد جهت حذف فشار از روی استخوان هلالی، کوتاه کردن راديوس و يا بلند کردن اولنا را پيشنهاد می کنند.

در مراحل پيشرفته تر بیماری کين باخ که استخوان تغییر شکل داده است استخوان مورد نظر را با استفاده از مواد پلاستيکی که برای این منظور آماده شده جايگزين می کنند. در مراحل بسیار پيشرفته بیماری که دژنراتيو در مفصل تغییر یافته است برداشتن رديف بالايی استخوان های مچ دست و يا خشک کردن مچ دست بر اساس نياز بيمار انجام میشود.

بیماریهای مچ دستتغيير شکل استخواندرمان بیماری کين باخدلایل بروز بیماری کين باخعلائم بیماری کين باخ