جراحی تعویض مفصل

جراحی تعویض مفصل : به مکان چسبیدن دو استخوان به یکدیگر مفصل گفته می شود که این مفصل می ‌تواند در جهت های گوناگونی حرکت داشته باشد مانند مفصل ترقوه. مفاصل متحرک زانو و شانه در صورتی که دچار تخریب غضروف پوشاننده ‌شوند دردناک می گردند. لازم به ذکر است که از بین رفتن این غضروف آرتروز یا آستئوآرتریت نامیده می شود.

آرتروز به دو نوع تقسیم می شود:

نوع اول  به علت افزایش سن بروز می کند که اغلب بالای ۶۰ سال به شدت خود می ‌رسد.  نوع دوم آرتروز که در اثر بیماری‌ هایی نظیر کنده شدن غضروف مفصل به علت اصابت ضربه، پارگی رباط صلیبی در زانو و یا بیماری‌ های روماتیسمی ایجاد می گردد که می ‌تواند حتی در افراد بیست ساله هم بروز کند.

روش های درمان

از جمله روش های درمان آرتروز می توان به مواردی نظیر داروها، تزریق‌ های مفصلی، فیزیوتراپی و عمل جراحی اشاره نمود که هر یک از این ها طبق شدت آرتروز مورد استفاده قرار می گیرند.

چه زمانی از جراحی تعویض مفصل استفاده می شود؟

باید گفت تنها زمانی لازم است تعویض مفصل انجام شود که درد بیمار با استفاده از دارو و تزریق ‌های مفصلی بهبود پیدا نمی کند. نخستین اقدام برای درمان آرتروز مصرف دارو و تزریق ‌های موضعی مفصلی است و تعویض مفصل قدم آخر درمانی میباشد.

عوارض عدم تعویض مفصل: اگر جراحی تعویض مفصل دیر انجام شود، حرکات زانو به علت از بین رفتن رباط ‌ها و عضلات اطراف مفصل، دچار محدودیت می شود که حتی با تعویض مفصل برگشت پذیر نیست و حرکات زانو فرد بعد از تعویض مفصل محدود خواهد شد.

بیماری آرتروزتزریق‌ های مفصلیتعویض مفصلروش های درمان آرتروزعوارض عدم تعویض مفصل