درد مچ دست

منظور از درد مچ دست هر گونه احساس ناراحتی در مچ می باشد. باید گفت یکی از شایع ‌ترین علل ایجاد درد در ناحیه مچ دست، سندرم تونل کارپال می باشد، ولیکن دلایل دیگری نظیر نقرس، التهاب مفصل، آسیب دیدگی استخوان و بافت نرم اطراف مفصل نیز در ابتلا به این بیماری نقش دارند.

درد مچ دست دکتر پژوا سلیمانزادهانجام حرکات تکراری مچ دست در مشاغل و فعالیت‌ هایی مثل نقاشی، تایپ و خیاطی در وارد شدن فشار روی عصب مدیان (که از تونل کارپ عبور میکند) و ایجاد درد و التهاب در مچ دست دخالت دارند، باید گفت این عصب حرکت عضلات کف دست در سمت انگشت شست و همچنین حس انگشت های دوم، سوم، شست و بخشی از انگشت چهارم را تأمین می نماید. از دیگر علل ایجاد سندرم تونل کارپال می ‌توان به مواردی نظیر اضافه وزن، نزدیک شدن به دوره یائسگی، التهاب مفصلی، بارداری، دیابت و کم کاری تیروئید اشاره نمود.

آسیب دیدگی هر یک از ساختار‌های مچ دست مانند تاندون ها، استخوان‌ ها و رباط ‌های مفصلی می ‌تواند، منجر به ایجاد درد مچ دست شود که این بیماری با التهاب و کبودی مفصل همراه است؛ شایان توجه است که گاهی، علائم ناشی از اصابت ضربه به تدریج خود را نشان می‌ دهند.

علائم

درد در ناحیه مچ دست می‌ تواند با نشانه هایی همراه باشد؛ برخی از این علائم عبارتند از:

• قرمز شدن و گرمی مفصل مچ دست
  • سختی و درد حین مشت کردن انگشت ها و گرفتن اشیاء در دست
  • التهاب مفاصل انگشت های دست
  • التهاب و درد شبانه دست
  • گزگز و خواب رفتگی انگشت ها
  • درد ناگهانی و شدید مچ دست

روش های درمان

معمولاً برای درمان درد مچ دست از روش های ذیل استفاده می شود:

• استفاده از یخ و حرارت
  • داروهای ضدالتهاب