دررفتگی انگشت دست

دررفتگی انگشت دست : اغلب دررفتگی های انگشتان دست به دلیل برگشتن انگشت ها به پشت بروز می کند. در این دررفتگی ها اغلب استخوان دیستال ( آن که به نوک انگشت نزدیک تر می باشد) به پشت استخوان پرگزیمال ( آن که به مچ دست نزدیک تر می باشد) جابجا می شود؛ لذا به این دررفتگی ها، دررفتگی پشتی یا خلفی انگشت گفته می شود.

دررفتگی انگشت دست دکتر پژوا سلیمانزادههر انگشت دارای سه مفصل می باشد و این دررفتگی ها ممکن است در هر یک از این سه بند روی دهد. (انگشت های دست به جز انگشت شست که تنها دارای دو بند است، سه استخوان مجزا دارند که بین آنها مفصل وجود دارد و در انتهای آنها ناخن قرار گرفته است.)

تشخیص دررفتگی انگشت دست

در اثر دررفتگی، انگشت دردناک و متورم می شود. حرکات مفصل شدیداً محدود شده و هر گونه اقدامی برای حرکت دادن انگشت میزان درد را افزایش می دهد.

برخی اوقات امکان دارد دررفتگی به صورت باز باشد به این معنا که پوست پاره شود و استخوان از پوست بیرون بزند. افرادیکه که دچار دررفتگی انگشت شده اند لازم است حتماً رادیوگرافی انجام دهند. رادیوگرافی می تواند سایر آسیبهای انگشت نظیر شکستگی های همراه را مشخص کند.

درمان دررفتگی انگشت دست

در اکثر موارد این دررفتگی ها با جااندازی بسته درمان می شوند. پزشک متخصص با کشش انگشت و اعمال فشار موضعی روی بند دررفته اقدام به جااندازی آن می نماید. در صورتیکه کشش بدون فشار موضعی باشد امکان دارد نه تنها جااندازی انجام نشود بلکه موجب گردد کپسول مفصلی بین استخوانها برود که ممکن است در این وضعیت برای جااندازی راهی به غیر از جراحی باقی نماند.

برخی اوقات به دلیل گیر کردن سر بند انگشت در داخل کپسول مفصلی جااندازی بسته امکانپذیر نخواهد بود. در این صورت جااندازی نیازمند عمل جراحی است. بعد از عمل اغلب نیازی به بی حرکتی نیست و لازم است حرکات انگشت به منظور پیشگیری از خشک شدن آن شروع شود.

تشخیص دررفتگی انگشت دستدررفتگی های انگشتان دستدرمان دررفتگی انگشت دستدلیل دررفتگی های انگشتان دستعلائم دررفتگی انگشتان دست