سندرم تونل كارپال در دوره بارداری

سندرم تونل كارپال در دوره بارداری : سندرم تونل كارپال سبب گزگز و خواب رفتگی دستها می شود كه به علت تحت فشار قرار گرفتن عصب محیطی (به نام عصب مدين) در مچ دست روی می دهد. در این بیماری از آنجایی که عصب محیطی مچ دست تحت فشار می باشد، در دست و بازو، درد احساس می شود. این عصب توسط گردن و از میان شانه ها به انگشت های دست منتقل شده و از ناحیه ای باریک به اسم تونل کارپال، از مچ دست عبور می نماید. تونل کارپال از رباط و استخوان های ریزی که در مچ دست وجود دارد، تشکیل می شود. چنانچه عصب میانی، له و یا خرد شود، منجر به سندرم تونل کارپال می گردد.

سندرم تونل كارپال در دوره بارداری دکتر پژوا سلیمانزادهعلل ایجاد سندرم تونل كارپال در دوره بارداری چیست؟ در دوران بارداری، بدن تحت تأثیر بسیاری از تغییرات هورمونی و فیزیکی قرار دارد که ممکن است منجر به حفظ مایعات شود. این وضعیت سبب ایجاد تورم و فشار روی تونل کارپال خواهد شد. با بیشتر شدن فشار در این تونل باریک، عصب میانی تحت فشار قرار گرفته و علائم بسیار دردناکی ایجاد می شود.

شرایط زیر احتمال ابتلا به سندرم تونل کارپال در دوره بارداری را افزایش می دهد:

• سابقه سندرم در خانواده
  • سابقه حاملگی قبلی
  • مشکلات مربوط به شانه ها، گردن یا پشت مثل شکستگی یا آسیب ترقوه

زنان در دوران بارداری، دچار افزایش وزن می شوند که میتواند فشار شدیدی را روی بازوها، دنده ها و شانه ها وارد کند. این فشار ممکن است به علت بزرگتر شدن سینه ها در طول بارداری، دو قلو یا چند قلو باردار بودن و چاقی پیش از حاملگی باشد. ضمناً سندرم تونل کارپال، ممکن است به علت مسائل دیگری نظیر حرکات مکرر دست به ویژه زمان پخت و پز یا تایپ کردن، آسیب مچ دست و آرتریت روماتوئید بروز کند.

علائم سندرم تونل كارپال در دوره بارداری : نشانه های این عارضه میتواند در هر زمانی از دوره بارداری ظاهر شود، ولی در سه ماهه دوم و سوم بارداری، شدیدتر خواهد شد. علائم متفاوت می باشد و میتواند روی یک یا هر دو دست اثرگذار باشد:

• بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن در دست، مچ و انگشت های دست
  • درد آرنج، گردن و شانه
  • ایجاد درد شدید در نواحی ساعد، مچ و انگشت های دست
  • شدید شدن درد در شب هنگام
  • احساس سوزش در دست و بازو
  • تورم مچ دست و دست
  • مشکل در انجام اموری که به هماهنگی انگشت ها نیاز دارند.
  • مشکل در نگه داشتن اشیاء

چنانچه دچار علائم سندرم تونل كارپال در دوره بارداری شدید، جهت پیشگیری از عوارض بیشتر، با پزشک خود مشورت نمایید.
باید گفت این بیماری هیچ آسیبی به جنین وارد نمی کند، هرچند که موجب ناراحتی و درد در مادر می شود. در صورتیکه به این وضعیت مشکوک هستید، برای تشخیص و درمان نزد پزشک مراجعه نمایید. در اکثر خانم ها، سندرم تونل کارپال بعد از زایمان سریعاً رفع می شود و اغلب ۶ الی ۱۲ هفته بعد از زایمان این مشکل برطرف خواهد شد. معمولاً، بی حسی و درد ناشی از مایعات اضافی می باشد که در بارداری در بدن جمع می شود.

روشهای درمان برای سندرم تونل كارپال در دوره بارداری : برای درمان درد و التهاب اغلب داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و داروهای ضد درد تجویز می شود.
چنانچه شرایط غیر قابل تحمل باشد، انجام جراحی نیاز است ولیکن به ندرت این اتفاق می افتد. در ضمن تا زمان زایمان، جراحی به حالت تعلیق در خواهد آمد.

درمان سندرم تونل كارپال در زنان باردارسندرم تونل كارپال چیست؟سندرم تونل كارپال در زنان باردارعلائم سندرم تونل كارپال در دوران بارداریعلل ایجاد سندرم تونل كارپال در دوران بارداری