شایع ترین آسیبهای ورزشی شانه

از جمله شایع ترین آسیبهای ورزشی شانه ، آسیب تاندون روتاتور کاف یا همان تاندون چرخاننده سر بازو می باشد. برخی افراد به دلیل شکل استخوان های شانه بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. در صورتیکه این افراد ورزشکار باشند خطر ابتلا به این عارضه با گذشت زمان و افزایش سن بیشتر می شود. در این عارضه تاندون روتاتور کاف بین دو استخوان داخل شانه گیر کرده و به تدریج نیمه پاره و ریش ریش می شود، بعد از طی مدتی کاملاً پاره شده و چنانچه به درستی درمان نشود امکان دارد منجر به تخریب شدید مفصل شانه گردد.

شایع ترین آسیبهای ورزشی شانه دکتر پژوا سلیمانزادهنشانه اصلی این عارضه درد می باشد که با بالا بردن دست شدیدتر شده و در بیشتر موارد شب ها هم این درد وجود دارد. ناحیه ایجاد درد در داخل سر شانه است اما ناحیه ای که بیمار آن را حس میکند معمولاً در بالای بازو است، اما امکان دارد در هر قسمتی از اطراف سر شانه احساس شود. این بیماری را در مراحل ابتدایی میتوان اغلب با استراحت، فیزیوتراپی، مسکن و کاهش حرکات ورزشی بالای سر کنترل نمود. در صورتی که بیماری پیشرفت کرده باشد و یا با روش های ذکر شده به مدت ۳ تا ۶ ماه کنترل نشود می بایست جراحی انجام شود.

آسیب مفصل بین استخوان ترقوه و کتف نیز از جمله شایع ترین آسیبهای ورزشی شانه محسوب می گردد که در بالاترین ناحیه روی شانه و درست زیر پوست قرار دارد. این مفصل مانند همه مفاصل بدن با گذشت زمان و افزایش سن به مرور دچار ساییدگی یا آرتروز می گردد. اغلب آرتروز این مفصل با هیچ نشانه ای همراه نیست اما زمانیکه بیماران به ورزش های بالای سر زیاد بپردازند وخیم شده و علائمی از خود نشان می دهد. نشانه اصلی آن هم درد بوده که معمولاً در بالاترین قسمت سر شانه احساس می شود اما امکان دارد به اطراف آن هم سرایت کند. همچنین ممکن است تورم جزئی در آن قسمت مشاهده شود که اغلب با فشار انگشت روی آن، درد شدیدتر می شود.

آسیب تاندون روتاتور کافآسیب مفصل بین استخوان ترقوه و کتفآسیب های ورزشی شانهآسیبهای شانهعلائم آسیب تاندون روتاتور کاف