شکستگی سوپراکندیلر آرنج در کودکان

شکستگی سوپراکندیلر آرنج در کودکان : باید گفت شکستگی های مفصل آرنج در کودکان از جمله شکستگی های شایع می باشد به طوری که تقریباً ده درصد کل شکستگی های کودکان را شامل می گردد. اغلب شکستگی به دلیل زمین خوردن کودک روی می دهد.

شکستگی سوپراکندیلر آرنج در کودکان دکتر پژوا سلیمانزادهدر حین زمین خوردن، شخص به صورت غیر ارادی دست خود را به سمت جلو می آورد. با اصابت کف دست به زمین نیرویی به دست آنگاه به قسمت آرنج وارد می شود و باعث شکستگی می شود.

آناتومی مفصل آرنج

مفصل آرنج از سه استخوان به وجود آمده است. در بالا بخش پایینی استخوان بازو Humerus bone  قرار گرفته است و در پایین بخش بالایی دو استخوان ساعد یعنی زند زیرین و زند زبرین در ایجاد مفصل آرنج شرکت می کنند.

زند زبرین همان استخوانی است که در طرف شست دست قرار گرفته است و زند زیرین همان استخوانی است که در سمت انگشت کوچک دست واقع است. مفصل آرنج مانند لولا حرکت خم و باز شدن دارد یعنی فقط در یک جهت حرکت می کند.

شکستگی بالای آرنج کودکان

شکستگی سوپراکندیلر آرنج در کودکان در پایین ترین بخش استخوان بازو و دقیقاً بالای مفصل آرنج روی می دهد. این نوع شکستگی، شایع ترین شکستگی آرنج کودکان است و اغلب در بچه های با سن کم تر از هشت سال مشاهده می شود.

این شکستگی یکی از خطرناکترین شکستگی های مفصل آرنج می باشد چرا که می تواند باعث آسیب عروقی شود. دلیل بروز این شکستگی زمین خوردن کودک با دست است.

چنانچه کودک با کف دست زمین بخورد، قطعه پایینی به خلف (پشت) می رود. این نوع شکستگی به عنوان Extension type شناخته می شود. در صورتی که کودک با آرنج زمین بخورد قطعه پایینی شکستگی به جلو جابجا می شود. این نوع شکستگی به عنوان Flexion type  شناخته می شود.

مهمترین نشانه شکستگی سوپراکندیلر آرنج در کودکان ، درد شدید در ناحیه آرنج می باشد. درد با فشار دادن محل شکستگی و حرکت آرنج شدیدتر می شود. فشار دادن به آرنج امکان دارد باعث بهم خوردن قطعات شکسته شود و ایجاد صدا (کریپتاسیون) کند.

شکل آرنج تغییر می کند و پس از طی چند ساعت دچار تورم می شود. از دیگر علائم این شکستگی، خون مردگی در پوست آرنج می باشد. به دلیل احتمال بالای آسیب عروقی و عصبی جراح وضعیت خونرسانی و عصبی اندام را به طور دقیق معاینه می کند.

در صورتی که کودک به دنبال زمین خوردن دچار درد آرنج شود و قادر نباشد آرنج خود را صاف کند می بایست حتماً او را به پزشک نشان داد. معمولاً تشخیص قطعی این شکستگی ها توسط رادیوگرافی و عکسبرداری از ناحیه آرنج صورت می پذیرد.

بیشتر بخوانید: جراحی دست و شانه

درمان شکستگی سوپراکندیلر آرنج در کودکان

معمولاً روش درمان با توجه به جهت جابجایی قطعات شکستگی تعیین می شود و این که قطعات شکستگی به چه میزانی از یکدیگر فاصله گرفته باشند.

درمان غیر جراحی: در صورتی که شکستگی بدون جابجایی باشد یا با جابجایی کمی همراه باشد درمان با نگه داشتن کل اندام فوقانی در یک آتل به مدت ۳ هفته امکانپذیر می باشد. پزشک در این مدت از محل شکستگی به تناوب عکسبرداری می کند تا اطمینان حاصل کند قطعات شکسته شده جابجایی بیشتری پیدا نکنند.

درمان جراحی: در صورتی که قطعات شکسته شده نسبت به یکدیگر دچار جابجایی شوند پزشک در اتاق عمل و تحت بیهوشی اقدام به جااندازی آن می نماید.

آناتومی مفصل آرنجتشخیص شکستگی سوپراکندیلر آرنج در کودکاندرمان شکستگی سوپراکندیلر آرنج در کودکانشکستگی بالای آرنج کودکانعلائم شکستگی سوپراکندیلر آرنج در کودکان