پیچ خوردگی مفصل

رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی مفصل در حقیقت پاره شدن لیگامان یا رباط اطراف آن مفصل می باشد و دلیل ایجاد آن این است که مفصل در وضعیتی قرار گرفته که لیگامان های اطراف آن تحت کشش شدید قرار می گیرند و به همین سبب پاره می شوند.

پیچ خوردگی مفصل دکتر پژوا سلیمانزادهاین پارگی لیگامانی امکان دارد در حد میکروسکوپی و بسیار خفیف باشد که اغلب به آن کشیدگی مفصل گفته میشود و یا امکان دارد پارگی وسیع تر باشد و یا حتی لیگامان کاملاً پاره شود که به آن پیچ خوردگی و یا رگ به رگ شدن می گویند.

در این عارضه، فرد دچار تورم و درد و برخی اوقات خونمردگی روی لیگامان و اطراف مفصل می شود. در این نوع آسیب مفصلی حرکت دادن مفصل با درد همراه است.

در صورتیکه مفصل در جهتی حرکت کند که لیگامان صدمه دیده تحت کشش قرار گیرد درد شدت می یابد. لازم به ذکر است در رگ به رگ شدن، تورم مفصل می تواند به دلیل افزایش مایع مفصلی و یا افزایش آب میان بافتی در اطراف لیگامان صدمه دیده ایجاد شود.

در دررفتگی حتی اگر مایع مفصلی بیشتر شود به دلیل پارگی کپسول مفصل، این مایع از مفصل خارج می گردد و جذب می شود بدین سبب در دررفتگی اغلب تجمع مایع داخل مفصل وجود ندارد اما در کشیدگی لیگامانها، به دلیل تحریک لایه سینوویال که سطح درونی کپسول مفصلی را می پوشاند ترشح مایع مفصلی افزایش یافته و به دلیل محبوس شدن این مایع داخل مفصل در حین معاینه می توان آن را لمس کرد.

تشخیص رگ به رگ یا پیچ خوردگی مفصل : این مشکل اغلب با استفاده از علائم بالینی تشخیص داده می شود و اگر پزشک درخواست تصویربرداری از مفصل را می دهد اغلب برای بررسی احتمال دیگر صدمات نظیر شكستگی یا نیمه دررفتگی می باشد.

البته میتوان تورم بافت نرم اطراف مفصل در این عارضه را در رادیوگرافی ساده مشاهده نمود.

برای تفكیک پارگی ناكامل و كامل لیگامان می توان از رادیوگرافی استفاده نمود. ضمن اینکه با بکارگیری از ام آر آی می توان شدت صدمه لیگامان را ارزیابی کرد.

به محض پیچ خوردگی یک مفصل می بایست اقدامات ذیل را انجام داد:

• با قرار دادن كیسه حاوی تکه های یخ در اطراف مفصل آن را سرد کرد تا از میزان تورم و خونریزی پیشگیری شود.
  • می بایست مفصل را بالا نگه داشت.
  • دور مفصل را با بانداژ بسته تا از افزایش میزان تورم جلوگیری کرد.
  • مفصل را به هیچ عنوان حركت نداد.
  • باید نزد پزشک مراجعه نمود.

به منظور درمان رگ به رگ شدن مفصل در صورت درد بسیار شدید، پزشک به مدت ۲ الی ۳ هفته مفصل را به وسیله یک گچ یا آتل بی حركت می كند تا درد بیمار تسکین یابد آنگاه هرچه سریعتر حركات مفصل را آغاز كرده تا دچار محدودیت حرکت نشود.

چنانچه پیچ خوردگی مفصل به همراه درد شدیدی نباشد علائم آسیب خفیف خواهد بود. در این صورت می توان درمان را با بانداژ ادامه داد مشروط بر این كه بیمار چندین هفته به مفصل صدمه دیده فشار زیادی وارد نكند.

در صورتی که رگ به رگ شدن یا پیچ خوردن مفصلی به طور صحیح درمان نشود لیگامانها به درستی ترمیم نمیشوند و مفصل دچار ناپایداری خواهد شد.

این افراد در آینده دچار پیچ خوردگیهای پی در پی میشوند و ممکن است برای درمان این عارضه جراحی بازسازی پیچیده انجام شود. لذا توصیه می شود در اولین پیچ خوردگی مفصل، درمان آن به طور کامل و صحیح صورت گیرد.

آسیب مفصلیپیچ خوردگیهای پی در پیتشخیص رگ به رگ یا پیچ خوردگی مفصلدرمان پیچ خوردگی مفصلرگ به رگ شدن مفصل